historie

Face Sound is in 1980 opgericht door Joop en Riet van der Linden. De naam komt van de popgroep Face, waarin Joop en Riet beide aktief waren, Joop als bassist en Riet als zangeres. Vanaf 1970 speelde Joop in verschillende bands, eerst vanuit Creil in de Noordoostpolder, samen met o.a. de gebroeders Johannes en Wiebe Kusters op gitaar en drums en zanger Marten Postmus in de band Asylum, daarna met o.a. gitarist Cees Brandsma in de band RailAway. In deze band zaten ook gitarist Gijs de Wit, de broer van Riet en zanger Hans Baltus. Riet kwam erbij als zangeres en daarna werd de popgroep Face opgericht, gebroeders Gijs en Piet de Wit op gitaar, drummer Henk Otten, Joop op bas met Riet en Hans als zangeres en zanger. Nadat de band enige jaren succesvol als coverband aan de weg getimmerd had werd het tijd voor eigen muziek.
Inmiddels waren gitarist Eddy Mulder en drummer Albert Bijker bij Face gekomen. 

In 1977 hebben Joop en Riet het pand aan de Nieuwedijk 36 te Lemmer gekocht en hun toemalige geluidstechnicus, Adje Bos, wees hen erop dat je in het souterain van dit pand wel misschien een kleine studio zou kunnen maken. Een studio leek wel wat overdreven, maar in ieder geval een goede oefenruimte, dat leek haalbaar. Samen met Eddy en Albert werd de ruimte beneden geluidsdicht gemaakt. Een perfecte ruimte bleek al gauw. Bevriend toetsenist Johan Spiering had een Tascam 4-sporenrecorder en hij maakte de eerste opnames die ook nog eens direct op de radio kwamen. 

De fascinatie voor geluidstechniek was voor Joop de aanleiding om hiermee verder te gaan en er werd geinvesteerd in opname-apparatuur, een Tascam 3440 4-track en een Tascam A3300 2-track in combinatie met een D&R mengtafel en een Furman SpringReverb werden geinstalleerd. Dit was voor menig band uit de omgeving aanleiding om bij Joop aan te kloppen om opnames te maken. Hierdoor kwam er steeds meer mogelijkheden om uit te breiden. De band Face had een eigen vrachtauto en een PA installatie.  Op een gegeven moment werd er naast studiowerk steeds meer gevraagd of Joop mogelijkheden zag om voor bands het geluid te regelen bij hun optredens. Behalve de studio werd er dus ook apparatuur verhuurd.  In 1980 werd daarom de de stap naar een wat professionelere aanpak gezet, de studio en de verhuur werden geregistreerd en de naam Face Sound Studio werd vastgelegd. Voor Joop was het succes van de studio en de verhuur de reden om te stoppen met de band en zijn werk om zich geheel te richten op het nieuwe bedrijf. Alle verdiensten werden in nieuwe spullen gestoken en de agenda liep helemaal vol met boekingen voor de studio en de verhuur. Bij één van de bands die bij Face Sound huurden zat een jonge toetsenist, Erik Meester, die erg veel belangstelling voor techniek had. Al gauw was hij de vaste assistent van Joop bij opnames en verhuur, Joop voor het zaalgeluid en Erik voor monitoring en licht. De naam van Face Sound was al snel een klinkende naam in het circuit en dit gaf steeds meer mogelijkheden, er werd veel geinvesteerd en als snel kwamen ook de betere klussen. Na een jaar getourd te hebben met de band Avenue kwam daar het TV programma "AVRO's Wordt Vervolgd" van  presentator Han Peekel die gebruik ging maken van de diensten van Face Sound. Van 1984 tot 1990 is Face Sound aan het programma verbonden geweest. Eerst alleen voor geluid en licht maar daarna ook video projectie. Ook de liedjes van het programma werden hier in de studio gemaakt, samen met o.a. Arie Kuipers, Eddy Mulder, Douwe Breeuwsma en Joop Kiewiet. Met "Wordt Vervolgd" hebben we in heel Nederland in alle grote theaters gestaan, van Groningen tot Maastricht en van Goes tot Den Helder.

In de studio werd steeds meer geinvesteerd, eerst naar 8-sporen, daarna na 16-sporen. Nieuwe microfoons en randapparatuur zorgden voor betere resultaten. Vele bands namen in de jaren 80 bij Face Sound hun demo of single/LP op, eind jaren 80 had je de "Friese Bries" en veel van de bands uit die tijd zaten hier in de studio, o.a. Umberto Di Bossi, Christ In Concrete, Toilets, Okke Hel, maar ook de voorloper van de Kast , Wish To Escape nam hier hun eerste demo's en CD op.

Niet alleen popgroepen, maar ook koren en korpsen maakten gebruik van de diensten van Face Sound. Het zijn er teveel om op te noemen, menig muzikant heeft hier in de studio zitten zweten.
The Serenes was een van de bands die definitief ervoor zorgden dat de naam Face Sound een vaste plaats heeft gekregen in de vaderlandse pophistorie, hun album "Barefoot and Pregnant" staat bij Muziekkrant Oor in de top twintig van beste Nederpopalbums van de afgelopen veertig jaar en dat is toch een mooi compliment.
In 1990 kwamen daar ook nog eens de hits van Mannenkoor Karrespoor bij, eerst "Mooi Man", daarna "Lekker op de Trekker" en "Stro uit de Polder", allemaal dikke singlehits en daarna het hitalbum "Onbegriepelijk". In de gezellige kleine kantine van Face Sound hangen 2 gouden platen aan de muur als herinnering aan dit succes.

In 1990 gaf buurman Tony "Indian" Leenes, restaurateur van de befaamde Indian motoren, aan dat hij te krap zat in zijn pand en naar het industrieterrein in Lemmer ging met zijn Indian Motormuseum. Dit bood de mogelijkheid om van 2 woningen één geheel te maken. Door Joop en Riet werd daarom het aangrenzende huis Nieuwedijk 34 erbij gekocht. Het complete gebouw werd gerenoveerd en de nieuwe studio werd in die tijd gebouwd.
Maarten van Kranenburg van MSV uit Heerenveen was de leverancier van de apparatuur van Face Sound en tevens de adviseur van de nieuwe studio. MSV is nog steeds de het vaste bedrijf wat de studio faciliteerd. Er werd een grote 40-kanalen D&R mengtafel met een Tascam 24-sporen analoge recorder geplaatst.
Ook in de verhuur werd alles steeds groter en uitgebreider. Inmiddels waren Joop en Riet bij vele televisieprogramma's betrokken, o.a. bij "Werk TV" en "Borreltijd", vaak via Ruad en Teamplayers. Door de samenwerking met Toni Macaroni and the Swinging Devils kwam Face Sound in het Goud van Oud circuit terecht, vele bekende namen uit de jaren zestig en zeventig werden en worden door ons van geluid en licht voorzien. Bands als The Fortunes, Marmalade, Dozy, Beaky Mick & Tich, Searchers en the Zombies, maar ook Nederlandse acts als Shoking Blue en The Shoes . Sinds jaren verzorgen we het geluid van BZN'66, de oude originele rockband met zanger Jan "Kies" Veerman en Thomas Tol, bekend geworden met o.a. "Sweet Silver Annie" en "Rolling Around the Band". De techniek wordt tegenwoordig gedaan door Peter de Jong, Henk van Wieren en André Bos.
In 2014 zijn André en Marjan Bos onder de naam Fair Sound verder gegaan met het verhuurbedrijf van Face Sound. Voor de huur van losse apparatuur kun je nog wel bij Face Sound terecht.
De studio is in de loop der tijd behoorlijk uitgebreid en aangepast. Halverwege de negentiger jaren kwam de DDA QMR analoge mengtafel met 96 inputs, welke nog steeds gebruikt wordt. De analoge recorders zijn keurig opgeslagen, eerst kwamen Tascam 2424 digitale recorders, nu draait de studio met de Tascam X48 digital workstation. Analoog en digitaal, een gouden combinatie.
Sinds halverwege 2017 zijn we gestopt met het maken van opnames. Voor mixen en mastering is de studio nog wel in gebruik.
De voormalige opnameruimte is vanaf 2017 in gebruik als kantoor en showroom.
Halverwege de jaren 90 werd een derde tak aan de werkzaamheden van Face Sound toegevoegd; verkoop en advisering.  Dit is vanaf 2017 de belangrijkste tak. Steeds meer mensen willen een goed advies voor aankoop van goed geluid en licht en daarom werd besloten dit met veel succes aan de aktiviteiten toe te voegen. Voor veel bekende merken en leveranciers zijn wij een vaste en betrouwbare partner geworden. De informatie hierover kun je vinden op de andere pagina's van onze website. 

Nieuw vanaf 202 is de toevoeging van "The Vintage Collection", een privé verzameling van podiumapparatuur uit de jaren zestig, zeventig en tachtig van vorige eeuw. Deze oude apparatuur halen we uit heel Nederland en knappen het zo origineel mogelijk op om daar in de toekomst een permanente tentoonstelling van te maken.